روزه بگیرید تا سلامت باشید


در ماه مبارک رمضان که به دستور خداوند افراد واجد شرایط روزه داری طولانی مدتی را تجربه می کنند در صورت رعایت آداب تغذیه از نظر طب ایرانی به ارتقا سلامت خود از برکت این ضیافت الهی کمک خواهند کرد.

روزه داری از ابزار های پاکسازی بدن و دستگاه ها، از مواد زائد ناشی از عملکرد دستگاه های هاضمه 4 گانه از نظر طب ایرانی است و به قوه مدبره بدن در این امر کمک می نماید.


آداب افطار کردن

در خوردن افطار و سحری اعتدال را  رعایت نمایید.

در ابتدا افطار کردن را با خرما و استکان کوچکی از آب جوشیده ولرم آغاز نمائید تا ترشحات جمع شده در معده رقیق شده یا از معده پاک شوند.

در افطار از خوردن غذا های سنگین چرب و پر حجم جدا خودداری کنید

روزه خود را با نوشیدنی ها یا غذاهای سرد باز نکنید.

حجم زیادی از مایعات را ابتدای افطار ننوشید

رعایت تدابیر تغذیه ای طب ایرانی در ماه رمضان همچون ماه های دیگر باید رعایت شود از درهم خوری و برهم خوری اجتناب کنید.

پرخوری کردن در ابتدای افطار ممنوع است.

در مناطقی که خرما میوه بومی آن جا نیست در مصرف خرما افراط نکنید

چند لقمه ای از نان و پنیر و سبزی و گردو یا کمی سوپ سبزیجات و سوپ جو به تعدیل حرارت معده کمک خواهد کرد.

بین وعده شام و افطاری فاصله ای حدود یک ساعت قائل شوید.

در ابتدای افطار توصیه عمومی برای مصرف مواد غذایی است که سبک هستند و اصطلاحا غذای لطیف خوانده می شوند.

استفاده از برنج و خورش هایی همچون خورش کرفس- ریواس چاقاله بادم- ماهی- مرغ و گوشت گوسفند متناسب با مزاج افراد به عنوان وعده شام بعد از افطار مناسب است.

خورش آلو و خورش کدو توصیه می شود.

استفاده از مایعات و شربت سکنجبین و تخم شربتی و اسفرزه، شربت بهارنارنج و گلاب و بید مشک و شربت خاکشیر و آب لیمو و استفاده از میوه های فصل بین افطار و سحر و پس از یک و نیم ساعت از مصرف غذای اصلی آب بدن روزه دار را تامین کرده و تحمل تشنگی و روزه روز بعد را برای وی آسان خواهد نمود

شیرینی جات خامه ای و زولبیا بامیه برای افطار شیرینی های مناسبی نیستند.

وعده سحری

وعده سحری بسیار مهم است و نباید حذف شود همچنین از خوردن غذاهای حجیم و پرکالری چرب و بسیار شیرین و سرخ کرده در وعده سحر اجتناب کنید مصرف برنج در سحری را به حداقل برسانید.

اگر به هر دلیلی غذای چرب و حجیم در سحر استفاده کردید نسبت به خوردن کمی رازیانه و نبات پودر شده بعد از غذا اقدام کنید.

سعی کنید یک ساعت پس از خوردن سحری بخوابید و حداقل نیم ساعت قبل از اذان سحری را خورده باشید

اگر از گروه افرادی هستید که بسیار تشنه می شوید در فاصله سحر و افطار حتما از عرق کاسنی و شاتره به جای آب استفاده کنید خوردن تخم خرفه با کمی دوغ کمک کننده خواهد بود.

در ایام روزه داری، یبوست برای شما است ترکیب خاکشیر 1 ق غ و ترنجبین 1 ق غ در آب جوش نیم ساعت بعد از سحری یا 1.5 ساعت بعد از شام و مصرف میوه جات پر فیبر به این موضوع کمک خواهد کرد.

      

نویسنده:

دکتر محمدرضا فقیهی متخصص طب سنتی-ایرانی

سلامت کده طب سنتی بیمارستان فوق تخصصی نورافشار

شماره تماس جهت رزرو وقت ملاقات :
۰۲۱-۷۵۸۲
داخلی ۱۱۳۲،۱۱۳۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X