توانبخشی کودکان فلج مغزی

توانبخشی کودکان فلج مغزی

فلج مغزی یا سی پی (cp) نوعی اختلال است که بر مغز تأثیر می‌گذارد و باعث نقص حرکتی می‌شود. در این شرایط منطقه‌ای از مغز از کار افتاده یا فلج می‌شود که منجر به فلج جزئی یا کامل عضلات می‌گردد. آسیب مغزی معمولاً قبل، حین یا اندکی پس از تولد اتفاق می‌افتد.

در حال حاضر درمانی برای فلج مغزی وجود ندارد اما چند روش وجود دارد که می‌تواند زندگی کودک را راحت‌تر کند.

کاردرمانی و گفتار درمانی دو راهکار بسیار مهم است که با گذشت زمان در یادگیری مهارت‌های زندگی روزمره کودک مانند غذا خوردن، گره زدن بند کفش، تعامل اجتماعی و یادگیری استقلال بیشتر نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

گفتار درمانی

هدف گفتاردرمانی در فلج مغزی کمک به بهبود ارتباط است، که این هدف با  تقویت و کنترل بهتر مهارت های حرکتی دهان بدست می آید.   گفتار درمانی می تواند به بهبود موارد زیر کمک کند:

 1. بهبود گفتار با کار کردن روی مواردی مانند:  تولید ، حجم ، بلندی ، زیر و بمی ، لکنت و تلفظ آواها

2. مشکلات تغذیه با بهبود کنترل حرکتی لازم برای جویدن و بلع 

3. تنفس 

4. گوش دادن و درک مطلب با ساختن واژگان و درک آنچه شنیده میشود

کاردرمانی

 در حیطه کاردرمانی درمان شامل تمرینات حرکتی، ذهنی و عملکردی و نیز استفاده از وسایل کمکی مانند بریس می باشد. هدف این است که کودک نهایتا وضعیت نشسته و ایستاده را کسب نموده و به کسب تحرک مستقل کودک کمک شود و در ضمن از دفورمیتی های ناشی از مشکلات اولیه جلوگیری گردد. توانبخشی متناسب با سبک زندگی خانواده برنامه ریزی می گردد. میزان توانبخشی (تعداد ، زمان و غیره) با توجه به فاکتورهای گوناگون تعیین می گردد و اغلب تحت تاثیر ملاحظات اقتصادی قرار می گیرد. 

کاردرمانی تلاش می کند تا موارد زیر بهبود بخشد: 

1. اصلاح پوسچرال کنترل 

2. افزایش قدرت عضلانی

3. ایجاد دامنه ی حرکتی نرمال

4. بهبود کنترل حرکتی 

5. افزایش هماهنگی / چابکی و چالاکی حرکات 

6. بهبود تعادل 

 

این تمرینات توانبخشی  به  کودکان کمک می کند تا در بزرگسالی مشکلات کمتری داشته باشند و به حداکثر استقلال فردی برسند. کاردرمانی فلج مغزی علاوه بر کمک به کاهش عوارض ناشی از فلج مغزی نقش موثری در بهبود توانایی های این کودکان دارد. کاردرمانی استعدادهای نهفته این کودکان را شکوفا کرده و به آن ها کمک می کند تا در آینده زندگی بهتری داشته باشند. کاردرمانگر همچنین توصیه های مفیدی به والدین کودکان مبتلا در ارتباط با نحوه برخورد با کودک خود و چگونگی کمک به وی در داشتن زندگی بهتر می کند.

مرکز توانبخشی کودکان بیمارستان نورافشار

توانبخشی کودکان بیمارستان فوق تخصصی نورافشار در راستای اهداف واقف بیمارستان و همراه با کادر متخصص و مجرب و با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی در یک محیط شاد و مفرح و مجهز به امکانات رفاهی و درمانی بصورت کاملا رایگان خدمات زیر را به کودکان کم توان ذهنی- حرکتی ارائه می دهد :

گفتار درمانی

کار درمانی جسمی

بازی درمانی

روانشناسی بالینی

فیزیوتراپی

دندانپزشکی تحت بیهوشی

اشتراک گذاری برای دوستان

Facebook
LinkedIn
Twitter
Telegram
Print
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *